طراحی وبسایت نیازمند اطلاع و  آگاهی از اصول و موارد مهمی می باشد که حتما شخص یا شرکتی که مدیریت پروژه را بر عهده دارد، باید به آنها توجه کند. یکی از این موارد اهمیت تایپو گرافی در طراحی سایت می باشد که در این بخش از مجموعه مقالات سامانه پایدار به آن خواهیم پرداخت. 

زمانی که صحبت از تایپوگرافی در طراحی سایت می شود، شاید اولین کلمه ای که در ذهن شما نقش ببندد، موارد مربوط به تایپ و ... است. در واقع معنی و مفهوم دقیق Typography، برگرفته از ظاهر، شکل و خوانا بودن متن و نوشته های یک وبسایت است. در ادامه به بررسی دقیق تری از این واژه می پردازیم، پس تا انتهای مقاله همراه ما باشید.

تایپو گرافی چیست؟

نوشته های یک وبسایت، بخش بسیار مهمی از طراحی سایت را تشکیل می دهند و نوع طراحی و ظاهر آنها در جذب کاربر و ماندگاری در وبسایت بسیار تاثیر گذار است. زمانی که یک صفحه از سایت را باز می کنید، آن را همانند یک کتاب درسی یا آموزشی در نظر بگیرید که چه نوع فونت و ظاهری می تواند باعث خوانا تر شدن و زیبایی نوشته های صفحه شما شود. 

معنی تایپوگرافی در طراحی سایت دقیقا همین موضوع می باشد. از مهم ترین مواردی که می تواند در typography نقش داشته باشد، اهمیت و رعایت کردن فاصله ها، نیم فاصله، رنگ فونت، سایز، نوع فونت و ... می باشد. تایپ فیس یکی از اصلی ترین اصول و قواعد تایپو گرافی در طراحی سایت است.

Typeface در تایپوگرافی سایت


به مجموعه از فونتهای یک وبسایت که نقش بسیار مهمی در ظاهر و خواندن متون یک صفحه دارد، تایپ فیس گفته می شود. طراحی سایت باید با رعایت کردن این نکات انجام شود تا از اصول استاندارد در وبسایت ها، پیروی شده و یک سایت مناسب و با کیفیت را از نظر تایپو گرافی داشته باشید. نوع فونت یک سایت بستگی به سلیقه مدیر آن داشته اما پیشنهاد می شود از فونتهایی استفاده شود که خوانایی ساده و راحتی داشته باشد تا کاربر را با مشکلاتی نظیر: سخت خواندن یا دیده نشدن متن در صفحات شما مواجه نکند.

اهمیت نوع فونت در تایپو گرافی طراحی سایت

همانطور که اشاره کردیم، فونت یک وبسایت بخش بسیار مهمی از طراحی سایت را در بر می گیرد. از همین رو بهتر است تا در انتخاب فونت، حداکثر سلیقه را به خرج داده و بر اساس موضوع سایت خود، یک فونت رسمی و واضح را انتخاب کنید. از معروف ترین فونتهایی که امروزه در تایپوگرافی مورد استفاده قرار می گیرد، فونت ایران سنس می باشد که می توانید آن را خریداری کنید یا نسخه رایگان را تهیه کنید. بخش بعدی که در تایپوگرافی وبسایت مورد اهمیت است، رعایت کردن فاصله حروف می باشد.

فاصله تایپوگرافی در طراحی سایت


نیم فاصله و فاصله، همیشه موضوعی است که در میان نویسندگان با سلایق مختلف در نظر گرفته می شود. عده ای بر این باورند که نیم فاصله اهمیتی در خواندن یک متن و تایپوگرافی یک وبسایت نداشته و گروهی دیگر بر این باورند که باید حتما رعایت شود. بصورت کلی شما باید یک کلمه را بر اساس ساختار درست فارسی یا انگلیسی، نوشته و در صورت نیاز، فاصله را رعایت کنید. از طرف دیگر در طراحی وبسایت موضوعی که بسیار مهم است، فاصله بین سطر های یک صفحه با یکدیگر می باشد. این فاصله باید به گونه ای طراحی شود که کاربر به راحتی بتواند صفحات یک سایت را مطالعه کرده و نیاز به تمرکز خیلی بالا برای تشخیص خطوط نداشته باشد.

اهمیت رنگ فونت در تایپو گرافی وبسایت

طراحی وبسایت، همیشه با رنگ های مختلفی صورت گرفته و نمی توان یک سایت را دید که از نظر ظاهری جذاب باشد اما از یک رنگ استفاده کرده باشد. در متن و نوشته های یک سایت نیز موضوع به همین شکل است. بهتر است تا در هنگام نوشتن مطالب سایتتان، از رنگ های مختلف و متنوعی برای تیتر بندی، پاراگراف ها و موارد دیگر استفاده کنید تا به کاربر جدا از محتوای سایت، به ظاهر وبسایتتان نیز توجه کند. بستگی به رنگ هایی که در طراحی صفحات استفاده کرده اید، می توانید از یک تا دو رنگ در نوشته ها و تایپوگرافی وبسایت نیز استفاده کنید که این موضوع سلیقه ای می باشد.

مشاوره رایگان طراحی سایت و تایپوگرافی

ما در سامانه پایدار، قابلیت مشاوره رایگان برای طراحی وبسایت های مختلف نظیر: سایت های شرکتی، فروشگاهی، مجله ای، بلاگی و ... را برای شما فراهم کرده ایم. از طریق تماس با مشاورین و کارشناسان طراح سایت پایدار وب، می توانید مشاوره رایگان را دریافت کرده و کلیه اطلاعات لازم برای راه اندازی یک وبسایت را دریافت کنید.

هزینه طراحی سایت

هزینه طراحی سایت در سامانه پایدار، بستگی به شرایط و عوامل مختلفی دارد. نوع سایت، زبان های برنامه نویسی، طراحی، قابلیت های مد نظر و مدت زمان، همگی فاکتور های تعیین کننده در هزینه طراحی یک وبسایت می باشد. با این حال ما در پلن های طراحی سایتمان با در نظر گرفتن اقتصادی ترین تعرفه ها، بهترین خدمات را برای شما پیاده سازی خواهیم کرد و می توانید به تیم برنامه نویس و طراح ما اعتماد کنید.

جمع بندی

تایپو گرافی در طراحی وبسایت، بخشی جدا ناپذیر است اصول مهم و تاثیر گذار می باشد که بهتر است تمامی سایت ها از آن طبعیت کنند. برای در نظر گرفتن تایپو گرافی مناسب سایت شما، باید ظاهر وبسایت و موضوع سایت را مشخص کنید و متناسب با آن از فونت های مناسب، سایز بندی متنوع، رنگ های جذاب و مواردی این چنین استفاده کنید.

 ما در کلیه وبسایت هایی که در سامانه پایدار طراحی کرده ایم، اصول مربوط به تایپوگرافی را برای کاربران در نظر گرفته و متناسب با حوزه فعالیت، بهترین ظاهر و ساختار را پیاده سازی خواهیم کرد. همین حالا برای ثبت سفارش طراحی سایت می توانید با ما در تماس باشید.

سوالات متداول

تایپو گرافی سایت چیست؟

طراحی وبسایت با تایپوگرافی، یعنی رعایت کردن اصول مربوط به ظاهر نوشته ها شامل: فونت، سایز، رنگ بندی و خوانایی آن می باشد.

هزینه طراحی سایت با رعایت کردن تایپو گرافی چقدر است؟

هزینه طراحی وبسایت های مختلف بر اساس موارد و پارامتر های متنوعی تعیین می شود. برای آگاهی از نرخ دقیق سایت مورد نظر، با ما در تماس باشید.