گوگل دیتا استودیو یکی از ابزارهای رایگان گوگل بوده که به شما می‌کند از روند پیشرفت یا تلاش‌های کسب و کارتان گزارشی تهیه کرده و آن‌ها را در قالب آمارها و گزارش‌های تصویری برای مشتریان به نمایش بگذارید. با این مقاله از سامانه طراحی سایت پایدار وب همراه باشید تا به طور کامل راجع به این موضوع کسب اطلاعات کنید.


امکانات گوگل دیتا استودیو

با استفاده از گوگل دیتا استودیو قادر خواهید بود:

  • از جداول یا نمودار میله‌ای استفاده کنید.
  • تصمیم بگیرید که چه نوع اعداد و داده‌هایی را می‌خواهید به اشتراک بگذارید.
  • اضافه کردن ویدئو برای نمایش گزارش
  • آمار فروشتان از یک فایل اکسل

گزارش‌هایی که ارائه میدهید پویا هستند، بنابراین هنگامی‌که منبع داده اصلی بروزرسانی می‌شود، اطلاعات بروز/جدید به‌طور خودکار در هر گزارشی که به آن منبع اشاره می‌کند نشان داده می‌شود.

علاوه بر اینکه، گزارش‌ها قابل اشتراک‌گذاری هستند، می‌توان به افراد اجازه داد تا گزارش‌ها را مشاهده یا در آنها تغییراتی ایجاد کنند.

فواید استفاده از گوگل درایو استودیو

  • رایگان بودن آن
  • اطلاعات را به صورت جامع در اختیار مشتریان قرار می‌دهد
  • می‌توانید با استفاده از قالب‌های اولیه یا ابزارهایی که در دسترس شما قرار می‌دهد، باعث شود که گزارشتان را با طرح و فونتی متفاوت به مشتری ارائه دهید.


حال بیایید به اصول اولیه گوگل دیتا استودیو و نحوه کار آنها با هم بپردازیم:


نحوه دسترسی به گوگل دیتا استودیو


برای دسترسی به گوگل دیتا استودیو، به وبسایت https://www.google.com/analytics/datastudio مراجعه کرده و سپس با کلیک کردن روی Blank Report می‌توانید اولین گزارش خود را ثبت و به مشتریان خود نشان دهید، سپس برای شروع روی دکمه«Add a chart»  در نوار ابزار بالای صفحه کلیک کنید. گوگل دیتا استودیو انواع نمودارهایی که می‌توانید با آن گزارش بسازید را لیست می‌کند.

حال از چه چیزی می‌خواهید گزارش تهیه کنید؟؟ اگر قصد دارید Google Analytics را در گزارش‌های خود نشان دهید می‌توانید آن را به صورت زیر اتصال دهید:


سپس یک گزارش خالی به شما نشان داده می‌شود، همچنین برخی از گزارش‌ها را نیز به صورت نمونه خواهید دید که به شما ایده‌ای از ظاهر و احساس گزارش‌ها و انواع اطلاعاتی که می‌توانید پس از شروع به کار در گزارش‌های سفارشی خود وارد کنید، می‌دهد.

اگر اولین بار است که از گوگل دیتا استودیو استفاده می‌کنید،در ابتدا از شما چند سوال اولیه پرسیده می‌شود، مانند نام کشور، نام شرکت و اینکه آیا می‌خواهید ایمیل دریافت کنیدیا خیر.

برای استفاده کردن از گوگل دیتا استودیو باید اول یک اکانت ساخته شود؛ بنابراین همچون دیگر ابزارهای گوگل می‌توان از یک اکانت جیمیل استفاده کنید.


نمای کلی صفحه اصلیData Studio


در بالای صفحه اصلی، گزارش‌ها، منابع داده و اکسپلورر را خواهید دید. در گزارش‌ها، می‌توانید گزارش‌ها و تجسم داده‌ها را ایجاد کنید.

با کلیک کردن روی Blank Report می‌توانید اولین گزارش خود را ثبت و به مشتریان خود نشان دهید.


Data sourcesاجزای قابل استفاده مجددی هستند که یک گزارش را به داده‌های شما متصل می‌کنند، مانند Google Analytics، Google Sheets، Google Ads، YouTube و غیره. پس از اتصال آن منابع، آنها در زیر نمایش داده می‌شوند:

به عنوان مثال، همین نمونه را به YouTube وصل کرده‌اند؛ پس می‌توان گفت حجم اشتراک‌گذاری ویدیو، بازدیدها، میانگین زمان تماشا و موارد دیگر را نیز گزارش دهید.

ابزار Explorer هم یک "ویرایشگر" موقتی است که با کمک آن می‌توان برخی از ویرایش‌ها را انجام داد و داده‌ها را فیلتر کنید.

این ابزار به شما کمک می‌کند اطلاعات را فوری پیدا کنید؛ زیرا فرآیند ویرایش و مشاهده را ساده‌تر می‌کند و فیلتر‌ها را نیز سریع‌تر اعمال می‌کند.


Data Studio از رابط Google Drive استفاده می‌کند؛ بنابراین اگر با ابزارهای گوگل آشنایی دارید درک چگونگی Data Studio برایتان راحت‌تر خواهد بود.


اگر صفحه را گم کردید، تنها کاری که باید انجام دهید این است که روی دکمه Home کلیک کنید:


اهداف شما برای گزارش‌ های گوگل دیتا استودیو چیست؟


قبل از راه‌اندازی اولین پروژه خود، باید تصمیم بگیرید که از چه چیزی می‌خواهید گزارش تهیه کنید؟


از آنجایی که  Data Studioیکی از محصولات Google به شمار می‌آید، بهترین استفاده از آن، جمع‌آوری و گزارش داده‌های Google هست، مانند Google Ads، Search Console، Google Analytics، YouTube، و...

با این حال، به خاطر داشته باشید که معمولاً استفاده از رابط‌هایی که محصولات غیرمرتبط با Google را پیوند می‌دهند، شامل هزینه برای کاربران هست. (اما اگر سعی می‌کنید فرآیندهای گزارش‌دهی خود را برای خود یا مشتریان‌تان ساده کنید، می‌تواند ارزش هزینه اضافی را داشته باشد.)

در ابتدا با خود فکر کنید که چه اندازه‌گیری‌هایی مهم هستند؟

  • نرخ کلیک (CTR)؟
  • بازدید از صفحه؟
  • بازدیدکنندگان جدید؟
  • هزینه‌ها؟


قبل از شروع گزارشات خود، برنامه ریزی از قبل بسیار مهم است.

مهم است که برای درک تعریف موفقیت در حوزه کاری از قبل با مشتریان خود صحبت کنید تا بتوانید اندازه‌گیری‌ها، آمار و داده‌های مناسب را در گزارش‌ها بگنجانید.


شروع کار با گزارش‌ های گوگل دیتا استودیو


 انتخاب یک الگوی گزارش


زمانی که می‌دانید چه کانال‌های را قصد دارید در گزارش گوگل دیتا استودیو قرار دهید، پس می‌توانید گزارش خود را ایجاد کنید. می‌توانید از طریق گزارشی خالی کار را اغاز کرد. البته Data Studio نیز می‌تواند الگوهای گزارش از قبل بسازد و در اختیار شما قرار دهد.  قالب‌هایی که وجود دارد فضای بسیاری برای سفارشی کردن داده‌ها، رنگ‌ها و چیدمان ایجاد خواهد کرد. همچون ایجاد نمایی کلی و استاندارد برای یک مخاطب عادی که قصد دارد در ارتباط با موضوعات پرطرفدار اطلاعاتی داشته باشد.

زمانی که به گالری الگوها وارد شوید، به انبوهی از قالب‌هایی که می‌توانید انتخاب کنید، هدایت می‌شوید. می‌توانید از این الگوها به عنوان "نقاط شروع" برای گزارش‌های خود استفاده کنید. حتی برای پیدا کردن یک الگوی گزارش خاص کمک کنید تا بهترین سبک‌های گزارش‌گیری شما را برآورده کند. الگویی را انتخاب کرده که با نیازهای گزارش شما مطابقت دارد. به خاطر داشته باشید که شما می‌توانید قالب را تا جایی که می‌خواهید سفارشی سازی کنید.


حال اگر قصد دارد تا منبع اطلاعات دیگری مانند کنسول جستجو را به این گزارش اضافه کنید، کافی است روی اضافه کردن منبع داده کلیک کرده و فرایند اتصال را طی کنید.

در اینجا فقط چند نمونه از داده‌هایی که می‌توانید با استفاده از گوگل دیتا استودیو در گزارش‌ها نمایش دهید را برای شما ذکر خواهیم کرد:




کلام آخر

برای تعداد زیادی از ما که از صفحات گسترده متنفریم، Data Studio یک ابزار بسیار مفید است. در حال حاضر زمانی که با کاربران و مشتریان خود صحبت می‌کنید، می‌توانید به راحتی نتایج تلاش‌های خود را در یک گزارش قابل فهم به آنها نشان دهید. با به اشتراک گذاشتن این گزارش‌ها با مشتریان، آنها می‌توانند ببینند که تلاش‌های شما در زمینه بازاریابی چگونه نتیجه می‌دهد، که قطعا برای کسب و کار شما مفید است. در این مطلب سعی داشتیم تا شما را با گوگل دیتا استودیو آشنا کنیم. اگر در خصوص استفاده از گوگل دیتا تجربه‌ای دارید با ما به اشتراک بگذارید.