فروشگاه اینترنتی و فروشگاه فیزیکی دارای تفاوت‌های زیادی هستند. هر یک از این فروشگاه‌ها نسبت به جذابیت خودشان دارای مشتریان متفاوتی هستند. هر فروشگاه فیزیکی ممکن است به صورت فروشگاه اینترنتی هم خدمات خود را ارائه کند. ‌برای اینکه با تفاوت‌های این دو فروشگاه آشنا شوید، می‌توانید از اطلاعات این مطلب استفاده نمایید. ما تا حد زیادی تفاوت این دو را برایتان شرح خواهیم داد.

تفاوت در نحوه خرید فروشگاه اینترنتی و فیزیکی

نحوه خرید در فروشگاه‌های فیزیکی نسبت به فروشگاه‌های اینترنتی کاملاً متفاوت است. شما برای اینکه از فروشگاه فیزیکی نیازتان را برطرف سازید باید حتماً به صورت حضوری به آن فروشگاه مراجعه نمایید. برای خرید از فروشگاه اینترنتی این کار نیاز نیست و فقط کافی است که شما به سایت فروشگاه مراجعه نمایید. خرید از فروشگاه فیزیکی به صورتی انجام می‌شود که شما باید خودتان وسایل را برداشته و حمل کنید. شما باید برای پیدا کردن محصول موردنیاز خود وقت زیادی را برای گشتن در فروشگاه صرف نمایید اما فروشگاه اینترنتی اینگونه نیست. 

یکی از دلایل مهم برای خرید بسیاری از مردم از فروشگاه‌های اینترنتی زمان است. زمانی که شما وقت کافی برای خرید از فروشگاه فیزیکی ندارید از یک فروشگاه اینترنتی خرید می‌کنید. گاهی اوقات هزینه‌های لازم را برای رفت‌وآمد، ندارید وخریدتان را از فروشگاه فیزیکی انجام می‌دهید. یک فروشگاه فیزیکی ممکن است فاصله زیادی تا شما داشته باشد و شما امکان مراجعه به این فروشگاه را نداشته باشید. در این زمان شما می‌توانید خریدتان را به صورت اینترنتی و از طریق یک فروشگاه اینترنتی انجام دهید. نحوه خرید از فروشگاه اینترنتی بسیار راحت‌تر از فروشگاه فیزیکی است. یک فروشگاه فیزیکی ممکن است به دلیل شلوغی و کمبود امکانات، بیماری‌های زیادی رابرای شما به وجود آورد، اما فروشگاه اینترنتی این چنین نیست.

تفاوت در هزینه ‌ها


برای اینکه یک فروشگاه فیزیکی تاسیس شود، نیاز به هزینه‌های بسیاری است. یک فروشگاه فیزیکی نیاز به امکانات زیادی مانند سیستم سرمایشی و گرمایشی برای مشتریان و امکانات متعدد دارد. هزینه‌هایی از قبیل استخدام کارکنان مانند حسابداران، صندوقداران وخدمه فروشگاه بسیار بالاست. یک فروشگاه فیزیکی باید هزینه‌هایی برای اجاره و خرید مکان فروشگاه را در نظر بگیرد. این هزینه‌ها بسیار بالا هستند و گاهی نسبت به فروش فروشگاه اصلا قابل مقایسه نیستند.

این هزینه‌ها برای ایجاد یک فروشگاه اینترنتی نیاز نیست. فقط کافی است که از یک طراح سایت استفاده کنید و هزینه‌ای بابت طراحی پرداخت می‌کنید. فروشگاه اینترنتی نیازی به مکان حضوری برای مراجعه ندارد و برای نگهداری از محصولات خود مکان کوچکتری نیاز دارد. یک فروشگاه اینترنتی می‌تواند برای جذب مشتریان بیشتر هزینه‌های فروش و ارسال را کمتر کند؛ زیرا برای او به صرفه است. فروشگاه فیزیکی به دلیل هزینه‌های بسیار زیاد نمی‌تواند تخفیفات زیادی نسبت به فروشگاه فیزیکی ارائه کند. این باعث می‌شود مشتریان یک فروشگاه فیزیکی کمتر از فروشگاه اینترنتی باشد.

تفاوت در ارائه خدمات


ارائه خدمات در فروشگاه‌های فیزیکی توسط کارکنان داخلی انجام می‌شود. اگر دقت کرده باشید برای اینکه شما با محصولات یک فروشگاه آشنا شوید از افرادی استفاده می‌کنند. البته این در تمامی فروشگاه‌های فیزیکی صدق نمی‌کند و برخی از آن‌ها این امکان را دارند. شما می‌توانید اطلاعاتی از جمله مکان محصول و قیمت آن‌ها را از این افراد بپرسید. آن‌ها به شما کمک می‌کنند تا با توجه به نیازی که دارید خریدتان را انجام دهید. گاهی اوقات به دلیل شلوغی یا مرخصی بودن این کارکنان شما نمی‌توانید از خدمات آن‌ها استفاده کنید. در این زمان شما باید خودتان به دنبال وسایل و محصول موردنظرتان باشید.

فروشگاه‌های اینترنتی با توجه به طراحی سایت، می‌توانند بهترین خدمات ارائه کنند. شما برای پیدا کردن یک محصول خاص کافی است در قسمت جستجوی سایت، نام و اطلاعات آن را وارد کنید. در زمان بسیار کوتاهی می‌توانید توسط سیستم اطلاعات دقیق آن را پیدا کنید. اگر محصول موردنظر شما در فروشگاه وجود نداشته باشد، سیستم به شما اطلاع می‌دهد.

 پس از خرید از فروشگاه‌های فیزیکی باید خودتان وسایل خریداری شده را به منزلتان ببرید. شما باید مسئول سالم ماندن خریدتان باشید و آن فروشگاه هیچ وظیفه‌ای نسبت به خرید شما ندارد. در هنگام خرید از فروشگاه اینترنتی آن فروشگاه موظف است خرید شما را برای شما ارسال کند. سفارش شما باید به بهترین نحو و سالم به دست شما برسد. اگر ایرادی در هر یک از کالاهای خریداری شده شما باشد آن شرکت موظف به پذیرش مرجوعی و اصلاح خرید است.

تفاوت در ساختار محصولات و ساعت خرید


در فروشگاه‌های فیزیکی قفسه‌های مختلفی وجود دارد که اجناس را در آن‌ها چیده‌اند. این قفسه‌ها می‌توانند شامل محصولات گران قیمت و ارزان قیمت در کنار یکدیگر باشند. برندهای متفاوت در کنار یکدیگر و در قفسه‌های مختلفی چیده شده‌اند و هیچ اطلاعاتی از جزئیات آن‌ها برای شما قابل مشاهده نیست. برای اینکه جزئیات آن‌ها را پیدا کنید باید خودتان دست بکار شوید.

ساختار محصولات در فروشگاه‌های اینترنتی اینگونه نیست و شما می‌توانید با به مراجعه به سایت دسته‌بندی آن‌ها را مشاهده نمایید. دسته‌بندی در فروشگاه اینترنتی بسیار دقیق است. محصولات را به صورت پرفروش‌ترین‌ها، ارزان‌قیمت، گران‌قیمت و دسته‌های مختلف دیگر می‌توان مشاهده کرد. پیدا کردن یک کالا در فروشگاه اینترنتی بسیار راحت‌تر از فروشگاه فیزیکی است. حتی شما در یک فروشگاه اینترنتی می‌توانید درباره محصولاتی که اخیرا خریداری شده‌اند هم اطلاعاتی کسب کنید. زمان خرید از فروشگاه فیزیکی محدود بوده و فقط در ساعت باز بودن آن فروشگاه می‌توانید به آن مراجعه کنید. فروشگاه های اینترنتی به صورت ۲۴ ساعته در اختیار شما هستند و شما در هر مکانی که قرار دارید می‌توانید سفارشتان را ثبت نمایید. بسیاری از افراد خرید از فروشگاه اینترنتی را نسبت به فروشگاه‌های فیزیکی ترجیح داده و بیشتر وقت خود را در فضای مجازی می‌گذرانند. 

سخن پایانی

همانطور که از مطالب بالا متوجه شدید شما می‌توانید نیازهای خودتان را از فروشگاه‌های اینترنتی و فیزیکی برطرف سازید. فروشگاه اینترنتی و فیزیکی تفاوت‌های زیادی با یکدیگر دارند. خرید از هر یک از این فروشگاه‌ها دارای مزیت و معایبی است. به طور کلی خرید از فروشگاه‌های اینترنتی بسیار راحت‌تر و آسان است. با خرید از فروشگاه اینترنتی می‌توانید در وقت و زمان خود صرفه جویی بسیار زیادی داشته باشید. برای اطلاعات بیشتر درباره تفاوت این فروشگاه‌ها می‌توانید با شماره‌های موجود در سایت تماس بگیرید. اگر پیشنهاد و انتقادی دارید می‌توانید در این صفحه  از وبسایت سامانه پایدار با ما به اشتراک بگذارید.