بسیاری از افراد صاحب وبسایت قبل از انتخاب روشی برای ساخت وبسایت خود بین دوراهی انتخاب سرور مجازی و هاست قرار می‌گیرند. در این بخش از وب سایت سامانه طراحی سایت پایدار وب پیش از گفتن بهترین روش بهتر است به معنی سرور، هاست و وبسایت بپردازیم.

سرور چیست؟

در زبان فارسی سرور به معنی سرویس دهنده است. سرور کامپیوتری قدرتمند و همیشه روشن است که در زمان‌های متفاوت به کاربران بنا به درخواستی که دارند خدمات ارائه می‌دهد. زمانی که سرور تنها در محدوده یک شبکه داخلی دسترسی داشته باشد به آن سرور شبکه می‌گویند.

 سرور شبکه به این معنا است که تمام کامپیوتر‌های موجود در شبکه از این سرور دستور و فرمان می‌گیرند و نیاز‌های خود را به کمک آن تامین می‌کنند. با به هم پیوستن گروه بسیار زیادی از کامپیوتر‌هایی که از طریق اینترنت به هم متصل می‌شوند و همیشه روشن هستند، شاهد ایجاد سرور‌های اطلاعاتی شبانه روزی خواهیم بود. سرور‌های اینترنتی که در شبانه‌روز روی پهنای اینترنت جستجو می‌شوند، اطلاعات مورد نیاز کاربران را در اختیار آنها قرار می‌دهند. سرور‌ها دارای ویژگی‌هایی هستند که در زیر قابل مشاهده است:

  • انحصاری بودن سخت افزار‌ها
  • داشتن قابلیت ارتقا سخت افزار در سرور
  • اتصال به اینترنت به صورت دائمی
  • دارای سرعت عملکرد بسیار بالا
  • دارای سیستم امنیتی قوی
  • قدرت پردازش سریع


هاست چیست؟

کلمه هاست که به معنای میزبان است، به بخشی از سرور گفته می‌شود. در تقسیم‌بندی سرور، هر کدام از سرور‌ها به چندین قسمت تقسیم می‌شود. به هر کدام از بخش‌های تقسیم شده، تقسیم‌بندی مجازی می‌گویند که هر کدام از بخش‌ها، هاست نام دارند. هر بخشی از سرور به عنوان یک هاست شناخته می‌شود که از وبسایت، میزبانی می‌کند. برای ساخت و راه‌اندازی وبسایت اینترنتی اولین کار بعد از طراحی قالب سایت، تهیه‌ یک هاست مناسب است.

برای تهیه هاست باید با توجه به نیاز وبسایت خود که شامل: مقدار فضای میزبانی، میزانی پهنای باند و... است؛ از شرکت مشخصی هاستینگ اجاره کنید. پس از اجاره هاستینگ قسمتی از منابع سروری به شما واگذار می‌شود که با انجام این کار می‌توانید اطلاعات و فایل‌های مناسب برای سایت خود را در آنجا قرار دهید.

همانطور که قبلا گفته شد هاست قسمتی از یک سیستم است که باید همیشه روشن و متصل به اینترنت باشد. اگر برای چند لحظه برای سیستم یا اتصال اینترنت مشکلی به وجود آید یا قطع شود، سایت از دسترسی خارج می‌‌شود و کاربران قادر به مشاهده سایت و مطالب آن نیستند.

در شرکت‌های هاستینگ تیم‌های حرفه‎‌‎ای وجود دارند که ۲۴ ساعت آماده هستند تا در صورت مشاهده خطا آن را برطرف کنند. به دلیل نیاز نظارت شبانه روزی سیستم‌های شخصی نمی‌توانند هاست مناسبی باشند. استفاده از هاست پایدار و مطمئن در راه‌اندازی وبسایت اجباری است. خروج وبسایت از دسترس کاربران به صورت مداوم به اعتبار و درآمد‌های حاصل از سایت آسیب جدی وارد می‌کند؛ به همین دلیل پیشنهاد می‌شود که از شرکت‌های هاستینگ با تجربه برای رفع نیاز خود استفاده کنید.

انواع مختلف هاست


پس از کسب اطلاعات درباره کاربرد هاست، خوب است که با انواع مختلف هاست آشنا شوید که در ادامه مهم‌ترین انواع میزبانی وب را بررسی می‌کنیم.

  • میزبانی اشتراکی

هاست اشتراکی دارای هزینه مقرون‌به‌صرفه‌ای است. در این نوع میزبانی شما به اندازه همان مقداری که منبع احتیاج دارید، هزینه پرداخت می‌‌کنید. وبسایت‌ها تا زمانی که بازدید‌های بسیار و اطلاعات کاملی ندارند، در این نوع هاست اشتراکی میزبان می‌شوند.


  • سرور نیمه اختصاصی

هاست نیمه اختصاصی یا همان سرور مجازی یکی دیگر از سرویس‌های میزبانی وب است. این میزبانی به این شکل است که یک سرور با کمک نرم‌افزار‌های مجازی ساز، به بخش‌های مجزا تقسیم می‌شود. این حالت دارای منابع و قدرت بیشتری نسبت به هاست اشتراکی است.


  • سرور اختصاصی

در این حالت سروری به مشتری اختصاص داده می‌شود که وب­سایت مشتری، تنها وب­سایتی است که از منابع آن سرور استفاده می‌کند. به دلیل اینکه سرور اختصاصی فقط از یک وبسایت پیروی می‌کند، احتمال کاهش امنیت وجود ندارد. این نوع هاست‌ها انتخاب مناسبی برای وبسایت‌های بزرگ هستند.


  • میزبانی ابری

در روش میزبانی ابری همیشه چند سرور به صورت یک شبکه در حال کار کردن هستند. وبسایت‌های دارای میزبانی ابری می‌توانند از تمام منابع نرم‌افزاری و سخت‌افزاری سیستم‌ها استفاده کنند. هاست ابری به این معنی است که وبسایت محدود به منابع یک سرور نیست، و در صورت نیاز به منابع بیشتر می‌تواند از سایر سرور‌های موجود در فضای ابری استفاده کند.

این روش باعث می‌شود وبسایت همیشه در دسترس باشد. در این روش بک‌اپ گرفتن به دلیل پراکندگی داده‌ها دشوار است.


  • هاست وردپرس

هاست وردپرس، هاستی با قدرت‌های مشخص است که جهت میزبانی در وبسایت‌های وردپرسی مورد استفاده قرار می‌گیرد. به طور کلی وبسایت وردپرسی در سرور‌های لینوکسی و ویندوزی امکان میزبانی دارد. به دلیل اینکه وبسایت‌های وردپرسی از منابع زیادی استفاده می‌کنند، باید از سرورهای قدرتمند که دارای منابع سخت‌افزاری قوی هستند، استفاده شود. در شرکت‌های هاستینگ سرور‌های خاصی برای سایت‌های وردپرسی وجود دارد که به آنها هاست وردپرسی می‌گویند. قیمت هاست وردپرس نسبت به قیمت هاست اشتراکی بالاتر است.

  • هاست ایران


به طور خلاصه به هاست‌هایی که مرکز داده آن در ایران قرار دارد، هاست ایران می‌گویند. استفاده از هاست‌های ایران دارای مزیت‌هایی مانند: از دست نرفتن داده‌ها در تحریم، جلوگیری از خروج ارز، افزایش سرعت لودوبسایت و... است.

همانطور که قبلا توضیح داده شد تفاوت هاست و سرور در این مورد است که هاست بخشی از سرور است که پس از اینکه یک سرور به صورت مجازی به چند بخش تقسیم شد، به هر کدام از آن بخش‌هاگفته می‌شود.





وبسایت چیست؟

به هر بخشی در اینترنت که یک یا تعداد بیشتری صفحه را در خود جای بدهد سایت گفته می‌شود. هر کدام از صفحات سایت‌ها دارای محتوا و اطلاعات مختلفی هستند که به صورت متن، تصویر، صوت، فیلم و... موجود است. وبسایت‌ها توسط فرد یا گروهی برای هدف خاصی ساخته می‌شوند که همه وبسایت‌های موجود باهم شبکه جهانی وب را تشکیل می‌دهند. به بیان دیگر وب، نام مشترک شبکه جهانی است که زیر مجموعه اینترنت است وصفحاتی را در خود جای داده که از طریق مرورگروب می‌توان به آنها دسترسی پیدا کرد.

سخن پایانی

برای داشتن وبسایتی با نقاط قوت و ویژگی‌های جذاب برای جذب مخاطب، رعایت اصول کاربردی و دانستن مفهوم اصطلاحات ساخت سایت ضروری است. ما در این مطلب سعی داشتیم به چند مورد از اصطلاحات رایج در ساخت وبسایت اشاره کنیم و به توضیح آنها بپردازیم. امیدواریم این مطالب از سامانه طراحی سایت پایدار وب برای شما مفید و کاربردی باشند.