رعایت نکات اصولی در طراحی سایت یک فروشگاه آنلاین می­تواند خروجی خوبی به سایت شما بدهد و کلیدی برای سبقت از بازار رقبا باشد. در هر زمینه­ای که فعالیت دارید ابتدا باید نکات عمومی طراحی سایت رعایت شود و در مرحله بعد با توجه به بازار اختصاصی محصولتان و نوع نیازها مد نظر مخاطب، تعدادی موارد تخصصی‌تر به طراحی فروشگاه اضافه خواهد شد.

از بین بازارهای گسترده در سبد خرید مردم، بازار میوه و خشکبار همواره از نیازهای اساسی خانواده ­ها به خصوص در ایران بوده است. این بازار هم در مهمانی­ها، هم در محیط­های کاری یا عروسی و... فروش دارد؛ همچنین با تغییر سبک زندگی هر روزه، مخاطبان بیشتر به سمت خرید مایحتاج خود با روش­های سریع‌­تر و راحت­تر مثل استفاده از یک سایت فروشگاهی تمایل پیدا می­کنند. پس اگر قصد تاسیس نسخه الکترونیکی فروشگاه میوه و خشکبار خود را دارید یا به دنبال بروزرسانی و بهینه‌سازی طراحی سایت خود هستید با این مطلب همراه باشید.

مزایای سایت فروشگاه میوه و خشکبار


از اصلی­ترین برتری­ سایت­های فروشگاهی، نامحدود بودن زمان دریافت خدمت برای مشتری است؛ اینکه سریع و بدون ماندن در ترافیک چندین ساعته بتوان 24 ساعته و بدون محدودیت زمانی و مکانی انتخاب، بررسی و خرید انجام شود یک مزیت بزرگ است.

مورد دیگر از مزایای یک سایت خرید میوه و خشکبار، می­توان به اطلاعات کامل محصول، دسته ­بندی، دسترسی راحت به آن و ثبت جزئیات دقیق سفارش مثل وزن دقیق، خرید، بسته­بندی و حجم­ بسیار کم محصولات و... اشاره کرد.

چک لیست عمومی طراحی سایت فروشگاه

در اصول اولیه برای طراحی یک سایت مثل فروشگاه میوه باید موارد زیر را رعایت کنید.

  • سایت را در موتورهای جستجو، سئو و بهینه­سازی کنید. 
  • سرعت بارگذاری را افزایش دهید.
  • تجربه کاربری را بهینه­سازی کنید.
  • تصاویر را فشرده­سازی کنید و قابلیت loadinglazy را اضافه کنید.
  • اصول دیگر سئو مثل تگ‌ها و کلمات کلیدی درست،لینک­دهی مناسب و آدرس سایت مناسب را حتما رعایت کنید.
  • از اسکریپت‌ها و کتابخانه‌های بروز برای طراحی سایت استفاده کنید.
  • تنظیمات Cache از سوی سرور و مشتری را چک کنید.
  • عملکرد صحیح سایت  را در مرورگرهای متداول بررسی کنید.
  • از عدم وجود خطا در کدهای خروجی و کدهای جاوااسکریپت و... مطمئن شوید.
  • بخش­های تماس با ما و ارسال ایمیل  را حتما در طراحی استفاده کنید و از درستی عملکرد آن­ها اطمینان حاصل کنید.

در مرحله بعد، برای یک طراحی اصولی و پربازده یک سایت فروشگاهی با زمینه فروش میوه و خشکبار باید ملزومات زیر را رعایت کنید.

محتوا و بخش های سایت

 

سایت حتما یک دسته‌بندی مناسب برای محصولات داشته باشد. تنوع محصولات در این بازار زیاد است و یک طبقه­بندی درست و دسترسی راحت به هر بخش حتما باید رعایت شود تا تجربه کاربری راحتی برای مخاطب ایجاد شود و دفعات بعد دوباره به سایت شما مراجعه کنند.

یک محتوای مناسب برای محصولات، معرفی آن­ها، خواص درمانی محصولات، بیان مقاله­های بیشتر در ارتباط با میوه­ها و خشکبار تعریف کنید. خیلی از افراد به این محتواها علاقه دارند؛ همچنین به سئو سایت در موتورها جستجو بسیار کمک می­کند و باعث جذب کاربر و افزایش بازدید خواهد شد. افزایش ورودی سایت، همیشه در سایت­های فروشگاهی اهمیت دارد.

معمولاً بازار میوه از جمله موارد روزکار یا فصلی است و بازار مناسبتی زیادی دارد؛ پس داشتن تخفیفات می­تواند در جذب مخاطب بسیار کارآمد باشد. برای اینکه افراد و مشتریان شما از این تخفیفات مطلع شوند، در صفحه اول سایت بخشی را با این مضمون طراحی کنید. همچنین به مشتری­های خود با سامانه­های جانبی دیگر پیام دهید و ارتباط خود را با آن­ها به بهانه جشنواره تخفیفات بیشتر حفظ کنید. برگزاری این تخفیفات و جشنواره­ها نه تنها فروشتان را افزایش می­دهد؛ بلکه به آنالیز مخاطبان و رفتارشناسی آن­ها نیز کمک می­کند.

یک بخش پیشنهادی برای معرفی محصول جدید یا بسته­های ترکیبی از میوه­ها برای مجالس یا پکیج­های اقتصادی برای ایونت­ها و جلسات، محصولات جانبی و فرآوری شده در این بازار و.. را ایجاد کنید. بخشی از سایت را به معرفی بیشتر زمینه کاری، تاریخچه شروع فعالیت و در میان گذاشتن جنبه­های دیگر هدف فروشگاه و... برای مشتری­ها در نظر بگیرید.

حتما بخش ارتباط با مشتری داشته باشید و آن را قوی و بروز نگه دارید؛ در پاسخ گویی حتما سریع باشید و در یک بخش اختصاصی، فروش و بعد از آن را پشتیبانی کنید. عنوانی را هم برای ثبت نظرات و بازخورد کاربران و دریافت انتقادات و پیشنهادات آن­ها حتما قرار دهید.

 تجربه کاربری سایت


در یک سایت فروشگاهی، قسمت ثبت سفارش و بخش پرداخت از مهم­ترین بخش­ها است. نداشتن اختلال و یک خرید بدون دردسر به جذب مخاطب شما بسیار کمک می­کند. بخش ثبت سفارش را در راحت‌ترین حالت و ساده‌ترین شکل طراحی کنید و در بخش پرداخت نیز درگاه­های مختلف را پشتیبانی کرده و سعی کنید با کم‌ترین اختلال به مشتری­ها خدمات دهید.

در مجموع در یک سایت مناسب از نظر کاربران، فاصله زمانی بین سفارش تا خرید کامل بهتر است در کوتاه‌ترین زمان ممکن و بدون دریافت اطلاعات اضافی و مراحل زیاد باشد. در صفحه محصولات درباره قیمت محصول، کیفیت و ویژگی­های آن و هرآنچه برای خرید نیاز است به شکل خلاصه ولی جامع و با بیانی صریح صحبت کنید.

طراحی اختصاصی و پالت رنگی جذابی برای سایت انتخاب کنید؛ همچنین به دلیل اینکه محصولات شما قابل لمس نیست باید بستری از عکس­های جذاب و تحریک کننده برای مخاطبان استفاده کنید؛ اما تصاویر مناسب باید بدون فیلتر، ادیت و واقعی باشند تا هم کیفیت محصولات را به مشتری نشان دهند و هم تمایل خرید را در آن­ها زیاد کنند.

شرایط ارسال متنوعی به مشتری­های خود پیشنهاد دهید. این تنوع به رضایت مشتری منجر می­شود. مثلا هم خریدهایی اقتصادی ولی با مدت زمان ارسال طولانی­تر و هم ارسال­هایی فوری و سریع را تعبیه کنید. در بازار میوه و خشکبار با اقشار مختلف از منظر فرهنگی، تحصیلاتی و... سروکار دارید؛ پس سایت شما باید یک طراحی ساده در عین حال همراه  با رواشناسی خرید داشته باشد.

سایت فروشگاه  را حتما ریسپانسیو یا واکنش‌گر نسبت به وسایل مختلف مثل کامپیوتر، تلفن همراه، تبلت و... طراحی کنید تا از همه این موارد کاملا پشتیبانی کند.